شیفت رجیسترها – نمونه سوال امتحانی

در این ویدئوی آموزشی به حل یک نمونه سوال امتحانی از مبحث شیفت رجیستر ها خواهیم پرداخت.

کیفیت فیلم بصورت پیش فرض بر روی حالت low تنظیم شده است و شما می توانید با استفاده از گزینه HD، این آموزش را با بالاترین کیفیت مشاهده نمایید.

شما می توانید با استفاده از گزینه “متن فیلم”، متن مربوط به حل سوال را مشاهده کنید.

//******************************************************************************************************************************************//

 پیشنهاد می شود قبل از مشاهده این آموزش، مروری بر مباحث شیفت رجیسترها و فلیپ فلاپ ها داشته باشید. انتظار می رود پس از حل این سوال، شما درک مناسبی از مبحث مطرح شده در این آموزش پیدا کنید.

صورت سوال به این صورت است: می خواهیم بررسی کنیم مدار داده شده چه نوع شیفت رجیستری است؟ همانطور که گفته شده تغییرات را به ازای ۴ پالس ورودی باید مشخص کنیم.

در شکل محل اتصال clear به فلیپ فلاپ ها NOT شده است. پس در ابتدای کار که پایه clear، صفر است ،هر سه خروجی فلیپ فلاپ ها برابر صفر می باشد و در بقیه پالس ها clear غیر فعال می شود.

همانطور که در شکل می بینیم هر سه فلیپ فلاپ فعال در لبه پایین رونده هستند، پس هنگامی که مقدار داده از ۱ به ۰ تغییر کند، خروجی فلیپ فلاپ تغییر می کند.

در ابتدا پایه preset هر سه فلیپ فلاپ غیر فعال و برابر با یک است. در اولین پالس که پایه preset در فلیپ فلاپ A صفر است، چون از ۱ به ۰ تغییر می کند و با لبه پایین رونده مواجه شدیم، پایه preset فلیپ فلاپ A فعال شده و خروجی این فلیپ فلاپ فارغ از اینکه ورودی J و K دارای چه مقادیری است، برابر ۱ می شود و خروجی دو فلیپ فلاپ B و C که preset در آنها یک است، با توجه به ورودی J و K به دست می آید. که با توجه به مدار، ورودی J از خروجی فلیپ فلاپ قبلی در پالس قبل تعیین می شود چون به طور همزمان پالس ساعت به هر سه فلیپ فلاپ اعمال می شود. پس ورودی J ها صفر و K، یک می شود. در این صورت خروجی فلیپ فلاپ B و C، هر دو صفر است.

در پالس t2 ، preset در فلیپ فلاپ A برابر ۰ است که با توجه به مقدار قبلی آن که ۰ بود، تغییری نکرد پس مقدار خروجی آن با توجه به مقدار J و K که ۰۱ است، صفر می شود. در فلیپ فلاپ B که مقدار preset از ۱ به ۰ تغییر کرد مقدار خروجی فارغ از مقدار J و K برابر یک می شود. و اما خروجی فلیپ فلاپ C که مقدار preset در آن همچنان ۱ است و تغییری نکرد، با توجه به مقدار J و K که ۰۱ می باشد، برابر با صفر است. در واقع J و K برابر با مقدار و در پالس قبلی می باشد.

در پالس t3، مقدار preset در فلیپ فلاپ A از ۰ به ۱ تغییر می کند و در فلیپ فلاپ B همچنان ۰ است پس خروجی هر دو فلیپ فلاپ با توجه به مقدار J و K به دست می آید که برابر صفر می شود. توجه به این نکته ضروری است که با اینکه پایه preset فلیپ فلاپ A از ۰ به ۱ تغییر کرد، اما چون با لبه پایین رونده یعنی تغییر ۱ به ۰ مواجه نشدیم، پایه preset این فلیپ فلاپ فعال نخواهد شد. ولی مقدار preset در فلیپ فلاپ C از ۱ به ۰ تغییر پیدا می کند، پس این پایه برای فلیپ فلاپ C فعال و در این صورت مقدار خروجی مستقل از ورودی J و K برابر ۱ می شود.

در پالس چهارم، preset در فلیپ فلاپ A، یک باقی ماند و در دو فلیپ فلاپ B و C از ۰ به ۱ تغییر پیدا کرده است، پس preset در هیچ یک از سه فلیپ فلاپ فعال نشده و خروجی ها با توجه به ورودی های J و K به دست می آید. بنابراین خروجی فلیپ فلاپ A برابر ۱ و دو فلیپ فلاپ B و C، صفر می شود.

با اعمال چهار پالس به این مدار و بررسی تغییرات خروجی ها در هر پالس، مشاهده می شود مقدار ۱ در هر پالس یک خانه به سمت راست شیفت داده شده است، بنابراین این مدار یک شیفت رجیستر با شیفت راست می باشد.

متن فیلم

نظر خود را ثبت کنید

ایمیل شما به عموم نشان داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با ستاره نشان داده شده است *