تحلیل مدارهای ترتیبی همزمان- نمونه سوال امتحانی

در این ویدئوی آموزشی به حل یک نمونه سوال امتحانی از مبحث تحلیل مدارهای ترتیبی خواهیم پرداخت.

کیفیت فیلم بصورت پیش فرض بر روی حالت low تنظیم شده است و شما می توانید با استفاده از گزینه HD، این آموزش را با بالاترین کیفیت مشاهده نمایید.

شما می توانید با استفاده از گزینه “متن فیلم”، متن مربوط به حل سوال را مشاهده کنید.

//******************************************************************************************************************************************//

پیشنهاد می شود قبل از مشاهده ی این آموزش، مروری بر مبحث فلیپ فلاپ ها داشته باشید. شما در پایان این آموزش می توانید درک مناسبی از تحلیل مدارهای ترتیبی به دست آورید.

مدار داده شده شامل یک فلیپ فلاپ JK و یک فلیپ فلاپ D است. می خواهیم دیاگرام زمانی شکل زیر را با کشیدن شکل موج های سیگنال \inline Q_1 و \inline Q_2 و با فرض این که هر دو فلیپ فلاپ حساس به لبه ی پایین رونده باشند، کامل کنیم. دیاگرام زمانی مربوط به clock و ورودی مدار را در شکل رو به رو می بینید.

همان طور که در مدار مشاهده می شود، پایه ی ریست در فلیپ فلاپ D به صفر متصل است، پس هیچ گاه ریست نخواهد شد. ولی پایه ی ریست در فلیپ فلاپ JK به موج سیگنال clear متصل است و در صفر ریست خواهد شد. از آن جایی که در شکل مدار، ورودی J و K به هم متصل شده، بنابراین فلیپ فلاپ نوع T داریم که در ادامه ی حل سوال، از آن استفاده خواهیم کرد.

جدول مشخصه ی فلیپ فلاپ T را در بالای تصویر مشاهده می کنید. در ابتدا، مقدار اولیه ی \inline Q_1 را به طور دلخواه، برابر صفر در نظر می گیریم. در اولین لبه ی پایین رونده، چون ورودی صفر است، تا رسیدن به لبه ی پایین رونده ی بعدی، همان حالت قبلی برای \inline Q_1 حفظ می شود، پس مقدار آن صفر باقی خواهد ماند.

در لبه ی پایین رونده ی بعدی، هم چنان مقدار ورودی صفر است، پس با توجه به جدول مشخصه ی فلیپ فلاپ، تا رسیدن به لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار \inline Q_1 ،صفر می ماند. اما در لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار ورودی برابر با ۱ است، بنابراین با توجه به این که در فلیپ فلاپ T با ورودی ۱ ،حالت بعدی متمم حالت فعلی در نظر گرفته می شود، پس تا رسیدن به لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار \inline Q_1 برابر ۱ می شود.

به همین ترتیب در لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار ورودی برابر با صفر است، پس \inline Q_1 مقدار فعلی خود را حفظ خواهد کرد، پس تا رسیدن به لبه ی بعدی مقدار آن برابر ۱ خواهد ماند. در گام بعدی، مقدار ورودی در لبه، هم چنان برابر صفر است، بنابراین مقدار \inline Q_1 همان مقدار ۱ باقی می ماند.

سپس در لبه ی پایین رونده ی بعد، مقدار X به مقدار ۱ تغییر پیدا کرده، پس مقدار \inline Q_1 هم به مقدار متمم حالت فعلی تغییر پیدا می کند. پس تا لبه بعدی مقدار آن برابر صفر خواهد بود و در لبه ی پایین رونده ی آخر که مقدار ورودی برابر با ۱ می باشد، مقدار \inline Q_1 برابر با متمم حالت فعلی یعنی برابر با ۱ خواهد شد.

در مدار، \inline Q_1 ورودی فلیپ فلاپ D است پس حال که \inline Q_1 را به دست آوردیم، با توجه به \inline Q_1 می توان سیگنال \inline Q_2 را رسم کرد. حالت اولیه \inline Q_2 را صفر در نظر می گیریم. با توجه به صورت سوال، فلیپ فلاپ D حساس به لبه ی پایین رونده می باشد، پس در اولین لبه ی پایین رونده، با توجه به جدول مشخصه ی فلیپ فلاپ D، چون مقدار ورودی فلیپ فلاپ صفر است، پس حالت بعدی صفر می شود. پس تا رسیدن به لبه ی بعدی، خروجی \inline Q_2 صفر باقی می ماند.

در لبه ی پایین رونده ی بعدی، هم چنان ورودی صفر است، پس حالت بعدی نیز صفر می شود که این حالت تا رسیدن به لبه ی پایین رونده ی بعدی، باقی خواهد ماند. اما در این لبه، با توجه به نمودار مربوط به \inline Q_1 که از صفر به یک می رویم، مقدار جدید \inline Q_1 ، یعنی ۱ در نظر گرفته خواهد شد. پس با توجه به جدول فلیپ فلاپ، حالت بعدی یک می شود که این مقدار تا رسیدن به لبه ی بعدی، حفظ خواهد شد.

به همین ترتیب در دو لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار \inline Q_2 برابر با یک باقی می ماند. در این لبه با توجه به این که مقدار \inline Q_1 صفر است، مقدار ورودی فلیپ فلاپ برابر صفر خواهد شد، پس تا لبه ی پایین رونده ی بعدی، مقدار \inline Q_2 ، صفر باقی خواهد ماند. در لبه ی آخر هم که مقدار جدید \inline Q_1، برابر ۱ است، پس خروجی ، یک خواهد شد. به این ترتیب شکل موج سیگنال های \inline Q_1 و \inline Q_2 را به دست آوردیم.

متن فیلم

نظر خود را ثبت کنید

ایمیل شما به عموم نشان داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با ستاره نشان داده شده است *