دیکدر و مالتی پلکسر در مدارهای ترکیبی

در این ویدئوی آموزشی به حل یک نمونه سوال امتحانی از مبحث تحلیل مدارهای ترکیبی خواهیم پرداخت.

کیفیت فیلم بصورت پیش فرض بر روی حالت low تنظیم شده است و شما می توانید با استفاده از گزینه HD، این آموزش را با بالاترین کیفیت مشاهده نمایید.

شما می توانید با استفاده از گزینه “متن فیلم”، متن مربوط به حل سوال را مشاهده کنید.

//******************************************************************************************************************************************//

پیشنهاد می شود قبل از مشاهده این آموزش، مروری بر مبحث گیت های منطقی داشته باشید. شما در پایان این آموزش می توانید تسلط مناسبی بر ویژگی های دیکدر و مالتی پلکسر بدست آورید.

صورت سوال از این قرار است : با توجه به مدار داده شده مقدار تابع f را به دست آورید؟

با توجه به این که شکل شامل یک دیکدر و یک مالتی پلکسر است، ابتدا مروری بر مفهوم دیکدر و مالتی پلکسر خواهیم داشت. دیکدر مداری است  با n ورودی و \inline 2^{n} خروجی، که در آن در هر لحظه بسته به مقدار ورودی، فقط یکی از خروجی ها برابر با یک است و بقیه صفر می باشند. به عبارت دیگر آدرس معادل با مقدار ورودی برابر یک می شود. به این ترتیب با توجه به مقدار خروجی ها می توان نتیجه گرفت که خروجی دیکدر همان مینترم ها هستند.

و اما مالتی پلکسر یک مدار ترکیبی است که \inline 2^{n} ورودی و n خط انتخاب و تنها یک خروجی دارد. عملکرد این مدار به این صورت است که در هر لحظه با توجه به خطوط انتخاب یکی از ورودی ها را انتخاب کرده و در خروجی نمایش می دهد. که عبارت معادل با آن را مشاهده می کنید.

حال به سراغ شکل داده شده می رویم. همان طور که گفتیم خروجی دیکدر برابر با مینترم هاست پس با توجه به دو ورودی a و b خروجی ها برابر a’b’ ، a’b ، ab’ و ab می شود، که این چهار خروجی به ورودی های مالتی پلکسر متصل است، پس با توجه به معادله ی خروجی مالتی پلکسر می توان مقدار f را محاسبه کرد. که با جایگذاری مقادیر \inline s_0 و \inline s_1 و I ها به معادله رو به رو می رسیم و با ساده سازی به جواب نهایی خواهیم رسید، که برابر با \inline (d \bigodot b)(c \bigodot a) خواهد شد.

متن فیلم

5 نظر در “دیکدر و مالتی پلکسر در مدارهای ترکیبی

  1. سلام من این هفته امتحان معماری کامپیوتر دارم از مبحث مدارات ترکیبی چیکار کنم که فول بشم چون نه نمونه سوال دارم نه استاد جزوه ی خوبی داده

نظر خود را ثبت کنید

ایمیل شما به عموم نشان داده نخواهد شد. فیلدهای اجباری با ستاره نشان داده شده است *